CU de la US
Luis Miguel Villar Angulo

STUDENT SUCCESS, SELF-EFFICACY, DEGREE COMPLETION, DROPOUT, ATTAINMENT, AND SWOT ANALYSIS FOR THE UNIVERSITY OF LA LAGUNA QUALITY SYSTEM

UNIVERSITY OF LA LAGUNA QUALITY SYSTEM

Journal of Education Research, Volume 10, Number 2, 2017, pp. 109-129.

Student Success, Self-Efficacy, Degree Completion, Dropout, Attainment, and Swot Analysis for the University of La Laguna Quality System

Olga M. Alegre de la Rosa y Luis M. Villar Angulo

ABSTRACT

 Introduction. The aim of the University of La Laguna (ULL) has been to establish appropriate levels of success, efficiency, completeness, dropout and attainment rates of students that would allow comparison of branches of knowledge, and to conduct a SWOT analysis to developed a full awareness of all the factors involved in management decisions, that could be understood by the university community, the national quality agency (ANECA) and the general public. Methodology. We have used two related method approaches (statistical process control and SWOT analysis) to accommodate different ULL aims, as suggested by URASHE (European Association of Institutions in Higher Education). In the research phase one, a Commission Expert Group (CEG) had defined a set of synthetic indicators to facilitate comparison of rates disaggregated by branches of knowledge and degrees, as part of the Pact for Learning and Performance at the University of La Laguna (PARULL) project. In phase two, SWOT framework allowed future proposals for institutional planning and improvement. Results. Outcomes and average rate comparisons have been displayed in five sets of figures organized by indicator rates for the five branches of knowledge: Health Sciences, Social and Legal Sciences, Arts and Humanities, Sciences, and Engineering and Architecture. Also, average rate comparisons have been appraised for some academic grades. Besides, EGC identified six quality characteristics involved in some degrees of the five branches of knowledge to be evaluated: students, teachers, training program, resources and infrastructure, and institutional. Afterward, they focused the main weaknesses and threads (external analysis) and strengths and opportunities (internal analysis) of the six features in some academic grades of the branches of knowledge. Discussion. The branches of knowledge rates compared and the SWOT analyses have led the university administrators and researchers to propose an improvement plan for learning and student achievement at ULL, such as the First Year Experience Program.

RESUMEN

Introducción. El objetivo de la Universidad de La Laguna (ULL) ha sido el establecimiento de tasas de éxito, eficiencia, graduación, abandono y rendimiento de los estudiantes que permitan su comparación en las ramas del conocimiento, y desarrollar un análisis SWOT que evidencie factores intervinientes para la toma de decisiones académicas. Se han utilizado dos métodos relacionados (control estadístico de procesos y análisis SWOT) para investigar algunas metas institucionales de la ULL, según lo sugerido por URASHE (Asociación Europea de Instituciones de Educación Superior). En la primera fase, una Comisión del Grupo de Expertos (CGE) ha definido un conjunto de indicadores sintéticos para facilitar la comparación de tasas desagregadas por ramas de conocimiento y grados. En la segunda fase, el marco SWOT ha facultado un análisis para la planificación y mejora de grados académicos de las ramas de conocimiento. Resultados. Las comparaciones de las tasas medias se han representado gráficamente y se han organizado en cinco ramas de conocimiento: Ciencias de la Salud, Ciencias Sociales y Jurídicas, Artes y Humanidades, Ciencias, e Ingeniería y Arquitectura. Además, se han comparado las tasas promedio de algunos grados académicos. Asimismo, la CGE identificó seis características de calidad que participaban en los grados de las cinco ramas de conocimiento que se evaluaron: estudiantes, profesores, programa de formación, infraestructura y recursos, e instituciones. Posteriormente, se concentraron los principales puntos débiles y amenazas (análisis externo) y las fortalezas y oportunidades (análisis interno) de las seis características en algunos grados académicos de las ramas del conocimiento. Discusión. Las comparaciones de las tasas de las ramas de conocimientos y de algunos grados pertenecientes a las mismas y el análisis SWOT ha llevado a la CGE a proponer un plan de mejora para el aprendizaje y logros del estudiante en la ULL, como el Programa de Experiencia del Primer Año.

Lea el artículo completo en el fichero siguiente: Student Success

Lumivian & LMVA

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Luis Miguel Villar Angulo