A special issue of Education Sciences (ISSN 2227-7102). This special issue belongs to the section «Special and Inclusive Education«.
Guest Editors:
Prof. Dr. Olga María Alegre de la Rosa
University of La Laguna, Avda. Trinidad s/n. 38204, San Cristóbal de La Laguna, Tenerife, Spain
oalegre@ull.edu.es
Prof. Dr. Luis Miguel Villar Angulo
University of Sevilla, Calle San Fernando, 4, 41004 Sevilla, Spain
mvillar@us.es
Message from the Guest Editors
Dear Colleagues,
Attending to diversity is an indicator of teaching quality. The fundamentals of diversity education go back to the Universal Declaration of Human Rights. It means the commitment to respect the rights of the people belonging to minorities of any type and scope. It also implies a process of inclusion and continuous improvement that extends throughout the world and which focuses on the capabilities of people.
The benefits of inclusion for students with disabilities extend beyond academic results to social connection benefits. Inclusion education increases post-secondary education placement and improves employment and independence outcomes. Moreover, the benefits of inclusion for non-disabled students reduce fear of human difference and most importantly, inclusive education increases comfort and awareness, develops growth in social cognition, improves self-concept, improves personal, moral and ethical principles, and warm and caring friendships.
Prof. Dr. Olga María Alegre de la Rosa Prof. Dr. Luis Miguel Villar Angulo Guest Editor
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Este artículo sobre la importancia de la inclusión me ha parecido muy importante y creo que todos los estudiantes que se han formado, o lo están haciendo ahora deberían leerlo. La escuela es el lugar donde los niños y niñas van a aprender a crear conocimientos, actitudes y valores para la vida en el exterior, y considero de relevante importancia que, sobre todo en la etapa de educación infantil es cuando más importancia debemos darle a aspectos como la inclusión y a la diversidad. Es muy importante que todos los niños y niñas sientan que ir al colegio es un medio donde socializar, aprender y desarrollar al máximo el potencial que todos tenemos en nuestro interior y donde se sientan integrados y aceptados por todos los participantes del mismo. Por ello, debemos ser nosotros, los profesores/as las que tomemos la iniciativa y desde un primer momento nos informemos sobre la inclusión y la diversidad en las aulas y en el resto del mundo. Los profesores tenemos la labor más importante y es necesario la ayuda de todas las instituciones del centro y de las familias de cada alumno/a ya que empezar por una presentación con los padres sobre los proyectos de ese curso es un primer paso muy importante. Siempre debemos educar en igualdad aceptando las capacidades posibilidades de cada pequeño/a.